Akademia Czystego Powietrza 2021 – Kredyt Czyste Powietrze – jak i gdzie skorzystać ze ścieżki bankowej? – pytania i odpowiedzi z webinarium 2
Kliknij w interesujący Cię temat
Zgodnie z umową o współpracy z bankami, wnioskodawca przedkłada odpis zwykły księgi wieczystej w banku, o ile bank wymaga dostarczenia tego załącznika.
W ścieżce bankowej nie ma możliwości korekty i uzupełniania wniosku o dofinansowanie. W pisemnej odmowie – skierowanej do wnioskodawcy – wfośigw wskazują powód odrzucenia wniosku. Wnioskodawca ma prawo do ubiegania się o dofinansowanie przedsięwzięcia na podstawie nowego wniosku.
Część kredytu niewykorzystana na cele zgodne z programem „Czyste Powietrze”, w tym w 95% na koszty kwalifikowane przedsięwzięcia zgodne z programem, nie może zostać przeznaczona przez wnioskodawcę na inne cele, powinna zostać niezwłocznie zwrócona do banku.
Służebności wpisane w KW nie ograniczają własności, więc nie dyskwalifikują przedsięwzięcia z programu „Czyste Powietrze”. Natomiast inne ograniczenia, tj. obciążenia, w skrajnych przypadkach mogą spowodować odmowę dofinansowania. Dotyczy to sytuacji, gdy wfośigw uzna, że istnieje znaczne ryzyko utraty własności, czy też niezrealizowania przedsięwzięcia (skrajne przypadki dotyczące np. egzekucji komorniczych całości nieruchomości), zwykły kredyt hipoteczny nie stanowi przeszkody udzielenia dofinansowania.
Nie udziela się dofinansowania jeśli wnioskowana kwota dotacji jest niższa niż 3 tys. zł (nie dot. przedsięwzięć, w zakresie których jest zakup i montaż źródła ciepła).
Zakończenie realizacji przedsięwzięcia powinno nastąpić najpóźniej do upływu 18 miesięcy od dnia złożenia wniosku o dofinansowanie w banku.
Złożenie kompletnego i poprawnego wniosku o płatność wraz z wymaganymi załącznikami powinno nastąpić do 90 dni od daty maksymalnego terminu na realizację przedsięwzięcia (18 miesięcy). Jeśli beneficjent nie zrealizuje w ww. terminie przedsięwzięcia lub złoży wniosek o płatność po ww. terminie, dotacja nie będzie podlegała wypłacie, a umowa zostanie wypowiedziana przez wfośigw.
Definicja gospodarstwa domowego została określona w art.411 ust.10j ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (POŚ). Zgodnie z ust. 10j ww. ustawy gospodarstwo domowe tworzą:
1) osoba fizyczna, o której mowa w ust. 10g, samotnie zamieszkująca i gospodarująca (gospodarstwo domowe jednoosobowe), albo
2) osoba fizyczna, o której mowa w ust. 10g, oraz osoby z nią spokrewnione lub niespokrewnione pozostające w faktycznym związku, wspólnie z nią zamieszkujące i gospodarujące (gospodarstwo domowe wieloosobowe).
Ust. 10g. ustawy POŚ określa, że osoba fizyczna, która zamierza złożyć wniosek o przyznanie dofinansowania z Narodowego Funduszu lub wojewódzkiego funduszu, może złożyć żądanie wydania zaświadczenia o wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu przypadającego na jednego członka jej gospodarstwa domowego.
Tak, jednak należy pamiętać, że obowiązuje 5-letni okres trwałości przedsięwzięcia, z którego wnioskodawca nie jest zwolniony po zbyciu/sprzedaży budynku/lokalu mieszkalnego. Wnioskodawca powinien zadbać o odpowiednie zapisy w akcie notarialnym, w celu zabezpieczenia swoich interesów w tym zakresie.
Tak, wnioskodawca musi skontaktować się z gminą zgodnie ze swoim miejscem zamieszkania.
Tak, klient może ponieść pierwszy koszt od dnia złożenia wniosku o dotację na częściową spłatę kapitału kredytu w banku. Oczywiście ew. koszty przed zawarciem umowy o dofinansowanie ponosi na własne ryzyko, nie znając decyzji wfośigw w sprawie złożonego wniosku o dofinansowanie.
Kwota kapitału kredytu udzielonego na przedsięwzięcie objęte wnioskiem o dotację musi być wyższa niż kwota wnioskowanej dotacji na to przedsięwzięcie. Minimalną różnicę dla spełnienia powyższego warunku ustalono na kwotę 1 zł i taka walidacja została założona we wniosku o dofinansowanie. To oznacza, że gdy klient wnioskuje o dotację w wysokości 10 000 zł, to kwota kredytu musi wynosić co najmniej 10 001 zł.
Dotacja wypłacana jest przez wfośigw na rachunek wskazany i przekazany za pomocą platformy przez bank kredytujący.
Rodzaje źródeł dochodu (cztery grupy), które należy uwzględnić określa wniosek o dofinansowanie. Nie ma ograniczeń liczbowych, wnioskodawca wykazuje tyle źródeł dochodu, ile posiada.
Wykaz dochodów w zakresie niepodlegającym opodatkowaniu na podstawie przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych wymienionych w art. 3 pkt.1 lit. c ustawy o świadczeniach rodzinnych (tj.: Dz. U. z 2020 r. poz. 111., z późn.zm.) określa zał. nr 1 do instrukcji wypełniania wniosku o dofinansowanie.
Przykładem są renty określone w przepisach o zaopatrzeniu inwalidów wojennych i wojskowych oraz ich rodzin, dochody uzyskiwane za granicą, kwoty otrzymane na podstawie art. 27f ust. 8-10 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – wykazywana w PIT ulga prorodzinna.
Nie ma ograniczenia wiekowego.
Dla poziomu podstawowego dofinansowania wnioskodawca jedynie oświadcza jaka jest wysokość jego dochodu rocznego, wynikająca z ostatnio złożonego w urzędzie skarbowym PIT lub wynikająca z innych dokumentów oraz zasad ustalenia dochodu rocznego określonych w instrukcji wypełniania wniosku o dofinansowanie. Wnioskodawca nie dołącza żadnych dokumentów, co wynika ze wzoru wniosku o dofinansowanie i instrukcji, natomiast zobowiązany jest do przechowywania tych dokumentów i okazania w razie kontroli prowadzonej przez wfośigw, która może nastąpić na każdym etapie realizacji przedsięwzięcia oraz przez cały okres trwałości przedsięwzięcia.
Dofinansowanie nie będzie przyznane. W ścieżce bankowej nie ma możliwości korekt wniosku.
Wnioskodawca nie musi odpisywać na maila z informacją o akceptacji wniosku o dotację przez wfośigw. Niezależnie od tego, czy odpisze na maila, czy nie, oświadczenie uznaje się za skutecznie doręczone następnego dnia po dniu wysłania oświadczenia o akceptacji wniosku o dofinansowanie do wnioskodawcy. Zobowiązanie właściwego wfośigw dotyczące dofinansowania nie powstanie, jeśli wfośigw w odpowiedzi na przesłane oświadczenie za pośrednictwem poczty elektronicznej otrzyma wiadomość mail o braku możliwości dostarczenia oświadczenia na wskazany adres mailowy.
Zapisy dotyczące adresów mailowych znajdują się m.in. w regulaminie naboru wniosków. Kluczowym jest m.in. zapis mówiący o tym, że wnioskodawca odpowiada za utrzymywanie i monitorowanie adresu mail oraz prawidłowe zabezpieczenie dostępu do niego przez osoby nieuprawnione. W przypadku błędu w adresie mailowym, we wniosku o dofinansowanie proces kończy się brakiem zawarcia umowy o dotację.
Służebności wpisane w KW nie ograniczają prawa własności, nie jest wymagana zgoda osoby, której służebność dotyczy.
Wszelkie wzmianki w dziale I i II księgi wieczystej wykluczają możliwość złożenia wniosku w ścieżce bankowej do czasu pojawienia się wpisu.
Inne dokumenty niż księga wieczysta nie mogą być podstawą pozytywnej weryfikacji wniosku o dotację w banku w zakresie numeru działki.
W takim przypadku wnioskodawca będzie mógł złożyć wniosek o dotację na częściową spłatę kapitału kredytu w banku dopiero po uzyskaniu wpisu do księgi wieczystej w tym zakresie.
Jeżeli wnioskodawca nie może lub nie chce czekać na wpis do KW może złożyć wniosek bezpośrednio do wfośigw, bez kredytu bankowego połączonego z dotacją. Wfośigw będzie podejmował decyzję biorąc pod uwagę inne dokumenty, nie tylko księgę wieczystą.
Tak, nabór wniosków jest ciągły.
Wniosek o dotację i wniosek o kredyt składane są w „jednym okienku bankowym”. Po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku o kredyt i wydaniu pozytywnej decyzji kredytowej lub zawarciu warunkowej umowy kredytu, bank umożliwia wnioskodawcy złożenie wniosku o dotację.
Informacje o warunkach Kredytu Czyste Powietrze, dostępne są w bankach, które przystąpiły do wdrażania programu „Czyste Powietrze”. Linki do stron internetowych banków, które obecnie oferują Kredyt Czyste Powietrze dostępne są na stronie: https://czystepowietrze.gov.pl/złóż-wniosek-w-banku/. Wysokość oprocentowania kredytu jest ustalana przez bank. Dotacja pomniejszy kwotę kapitału kredytu, po przekazaniu środków przez wfośigw do banku, na podstawie wniosku o płatność złożonego po zrealizowaniu przedsięwzięcia. Oprocentowanie kredytu będzie liczone wówczas od kwoty kapitału kredytu pomniejszonej o dotację.
W ramach programu „Czyste Powietrze” nie jest udzielane dofinansowanie na inwestycje realizowane w budynkach wielorodzinnych. Możliwe jest uzyskanie dofinansowania przez osobę fizyczną – właściciela/współwłaściciela budynku mieszkalnego jednorodzinnego lub wydzielonego w budynku jednorodzinnym lokalu mieszkalnego z wyodrębnioną księgą wieczystą.
Dotacja nie podlega wypłacie jeśli beneficjent nie złożył w terminie 90 dni od upływu terminu na realizację przedsięwzięcia wniosku o płatność. Umowa dotacji zostanie przez wfośigw wypowiedziana. Warunki realizacji spłat kredytu w takiej sytuacji regulowane są przez bank w umowie zawartej z kredytobiorcą. Dokumenty programowe nie wymagają wypowiedzenia kredytu w takiej sytuacji.
Oświadczenie współmałżonka o wyrażenie zgody na zaciągnięcie zobowiązania jest wymagane wyłącznie w przypadku gdy wnioskodawca posiada ustawową wspólność majątkową.
Zgodnie z regulaminem naboru wniosków, wnioskodawca może wycofać wniosek o dotację do czasu zawarcia umowy o dotację. Pisemne oświadczenie o wycofaniu wniosku należy złożyć za pośrednictwem banku, w którym został złożony wniosek o dotację. Rozpatrzenie kolejnego wniosku o dotację na realizację przedsięwzięcia w tym samym budynku/lokalu mieszkalnym możliwe jest po wycofaniu wniosku wcześniejszego
Maksymalna kwota dotacji dla wnioskodawców uprawnionych do podstawowego poziomu dofinansowania może wynieść 30 000 zł, a maksymalna kwota dotacji dla wnioskodawców uprawnionych do podwyższonego poziomu dofinansowania może wynieść 37 000 zł. Wysokość dofinansowania w przypadku dotacji na częściową spłatę kapitału kredytu bankowego ustalana jest w odniesieniu do faktycznie poniesionych kosztów kwalifikowanych przedsięwzięcia pokrytych ze środków własnych oraz ze środków kredytu bankowego. Wypłacona kwota dotacji musi być niższa niż kapitał kredytu wykorzystany na koszty kwalifikowane przedsięwzięcia.
Nie. Wniosek o płatność składany jest przez beneficjenta w wfośigw.
Wnioskodawca podaje we wniosku o dofinansowanie swój adres e-mail. Zgodnie z regulaminem naboru wniosków dla ścieżki bankowej korespondencja wfośigw z wnioskodawcą będzie odbywała się za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres e-mailowy wskazany we wniosku. Za aktualność i prawidłowość adresu odpowiada wnioskodawca.
Po przesłaniu wniosku do wfośigw, nie ma możliwości złożenia uzupełnienia lub korekty do wniosku o dofinansowanie. Wojewódzki fundusz (wfośigw) ocenia wniosek na podstawie danych i oświadczeń w nim zawartych. O odrzuceniu lub akceptacji wniosku wnioskodawca jest informowany za pośrednictwem poczty elektronicznej.
Tak. Zaświadczenie wskazujące przeciętny miesięczny dochód na jednego członka gospodarstwa domowego wnioskodawcy może być wydane nie wcześniej niż 3 miesiące przed datą złożenia wniosku o dofinansowanie w banku. Do wniosku nie można dołączyć zaświadczenia wydanego po dacie złożenia wniosku w banku.
Tak. Dla podstawowego poziomu dofinansowania łączny dochód wnioskodawcy z różnych źródeł nie może przekroczyć 100 000 zł.
W trakcie prezentacji podana została informacja o konieczności dokumentowania wydatków dla skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej – fakturami VAT. Zgodnie z objaśnieniami podatkowymi Ministerstwa Finansów, wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku. Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług.
Oprocentowanie kredytu jest zgodne z ofertą banku. Informacje dostępne są na stronach banków udzielających Kredytu Czyste Powietrze. W prezentacji podane zostały linki do banków, które mają obecnie w ofercie Kredyt Czyste Powietrze.
Program „Czyste Powietrze” i gwarancja BGK nie określają limitu wieku dla osób, które chciałyby ubiegać się o dotacje na dofinansowanie wymiany nieefektywnych przestarzałych źródeł ciepła lub termomodernizację budynku jednorodzinnego. Taki limit może wynikać wyłącznie z uregulowań poszczególnych banków. Każdy bank bada według swoich zasad zdolność kredytobiorcy do spłaty kredytu.
W banku obowiązuje inny wzór formularza (uproszczona forma wniosku) i to bank ją wypełnia z wnioskodawcą, potem bank przekazuje w formie elektronicznej wniosek do wfośigw.
Osoba, która składała wniosek o dotację bezpośrednio w wfośigw może ubiegać się o kredyt w banku, ale nie o Kredyt Czyste Powietrze. Kredyt Czyste Powietrze jest powiązany z dotacją na częściową spłatę kapitału kredytu. O tę formę dofinansowania może się ubiegać wyłącznie wnioskodawca, który złoży taki wniosek za pośrednictwem banku.
Program „Czyste Powietrze” nie nakłada takich wymogów.
Lista oddziałów banku i placówek partnerskich, które przyjmują wnioski o Kredyt Czyste Powietrze i wnioski o dotację udostępniają banki na swoich stronach internetowych.
Kwota kredytu powinna być wyższa niż wnioskowana kwota dotacji. Kredyt może być przeznaczony wyłącznie na cele zgodne z programem „Czyste Powietrze”, w tym co najmniej 95% na koszty kwalifikowane przedsięwzięcia. Niewykorzystana na koszty kwalifikowane kwota kredytu podlega zwrotowi do banku. Kwestie podwyższenia kwoty kredytu należy wyjaśnić z bankiem. Kwota kredytu wyższa niż wskazana we wniosku o dofinansowanie nie zostanie objęta dofinasowaniem w formie dotacji.
Nie. W przypadku ścieżki bankowej należy przedłożyć w banku (jeśli tego wymaga) odpis zwykły księgi wieczystej, która jest założona:
– dla budynku mieszkalnego jednorodzinnego lub nieruchomości gruntowej, na której posadowiono ten budynek lub
– dla wydzielonego w budynku jednorodzinnym lokalu mieszkalnego z wyodrębnioną księgą wieczystą (musi być wskazany w KW nr działki i właściciel/współwłaściciel nieruchomości).
W programie „Czyste Powietrze” objęte dotacją są tylko budynki mieszkalne jednorodzinne oddane do użytkowania, czyli budynki istniejące. Wydatki poniesione na budynek nieoddany do użytkowania są traktowane jako wydatki na budynek w trakcie budowy i nawet jeśli zostanie on później oddany do użytkowania, to nie są kosztem kwalifikowanym w programie. Tylko wydatki poniesione po oddaniu budynku do użytkowania mogą być dotowane w programie.
W programie „Czyste Powietrze” możliwe jest zakwalifikowanie zakupu i montażu dwóch kotłów gazowych tego samego rodzaju połączonych w układzie kaskadowym jako jedno urządzenie, gdyż pracują one w układzie kaskadowym i stanowią jeden układ składających się z dwóch jednostek. Tego typu kaskadowe źródło ciepła jest traktowane jako jedno źródło ciepła i można na nie otrzymać dotację jak dla jednego źródła ciepła.
Natomiast, aby dotacja została wypłacona muszą być spełnione wszystkie warunki określone w programie, również te dotyczące wymagań technicznych zakupionych kotłów oraz to, że są to kotły do ogrzewania budynku lub ogrzewania i cwu.
W przypadku posiadania kotła gazowego zasilanego z butli oraz mimo posiadania drugiego nieefektywnego źródła ciepła na paliwo stałe, nie ma możliwości sfinansowania z programu „Czyste Powietrze” zakupu i montażu nowego źródła ciepła. Możliwość wymiany źródła ciepła jest dostępna jeżeli budynek/lokal mieszkalny wyposażony jest wyłącznie w źródło ciepła na paliwo stałe niespełniające wymogów programu, czyli poniżej 5 klasy według normy przenoszącej normę europejską EN 303-5. W przypadku, gdy budynek jest wyposażony w źródło ciepła spełniające warunki programu w punkcie 9.3.1 ppkt 9), możliwe jest ubieganie się o dotację na ocieplenie przegród budowlanych, wymianę stolarki okiennej i drzwiowej, zakup i montaż wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła i dokumentację, pod warunkiem spełnienia wszystkich innych warunków określonych w programie.
Nie. Banki nie uczestniczą w składaniu wniosku o płatność. Wniosek o płatność składany jest przez beneficjenta do wfośigw. Banki natomiast są zobowiązane do udostępnienia wnioskodawcy, przed złożeniem wniosku o dotację, wzoru wniosku o płatność i instrukcji jego wypełniania.
Przykładowy koszt całkowity Kredytu Czyste Powietrze podany jest na stronie Alior Banku: https://www.aliorbank.pl/klienci-indywidualni/kredyty-i-pozyczki/kredyt-czyste-powietrze.html.
Nie ma możliwości skorzystania w ramach programu „Czyste Powietrze” z dofinansowania inwestycji w budynkach wielorodzinnych.
Dochody osiągnięte poza granicami – jeżeli nie zostały uwzględnione w zeznaniu podatkowym w Polu PIT „Podstawa obliczenia podatku” – należy wykazać wypełniając Pola C.1.16 – C.1.19 wniosku o dofinansowanie. Sposób wyliczenia dochodu z zagranicy określa zał. nr 1 do instrukcji wypełniania wniosku o dofinansowanie („dochody uzyskiwane za granicą Rzeczypospolitej Polskiej, pomniejsza się odpowiednio o zapłacone za granicą Rzeczypospolitej Polskiej: podatek dochodowy oraz składki na obowiązkowe ubezpieczenie społeczne i obowiązkowe ubezpieczenie zdrowotne”). Wnioskodawca osiągający dochody poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, dokonuje ich przeliczenia na podstawie średniego kursu walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia poprzedniego roku, pod warunkiem, że za okres podatkowy przyjmuje się rok kalendarzowy. W pozostałych sytuacjach, przyjmuje się kurs z ostatniego dnia okresu podatkowego. Wnioskodawca wpisuje dochód na podstawie dokumentu poświadczającego dochód roczny, właściwego dla danego kraju. Nie dotyczy to wnioskodawców, którzy podlegają nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce, mają miejsce zamieszkania na terytorium Polski i są zobowiązani do rozliczenia tych dochodów również w Polsce.
Nie jest wliczane do dochodu dla podstawowego poziomu dofinansowania. W przypadku podwyższonego poziomu dofinansowania ustalenie dochodu należy do gminy.
Tak. W takim przypadku należy wpisać we wniosku10 ha przeliczeniowych.
Tak. Obowiązujące jest Obwieszczenie Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 22 września 2021 r. w sprawie wysokości przeciętnego dochodu z pracy w indywidualnych gospodarstwach rolnych z 1 ha przeliczeniowego w 2020 r. Do wniosku należy wpisać dochód – 3 819 zł.
Przykład wyliczania dochodu rocznego wnioskodawcy na podstawie PIT 28 podane są w instrukcji wypełniania wniosku o dofinansowanie stanowiącej wraz z wnioskiem o dofinansowanie załącznik do regulaminu naboru wniosków o dofinansowanie przedsięwzięć w formie dotacji na częściową spłatę kapitału kredytu w ramach programu „Czyste Powietrze”.
W przypadku prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej, przychód wnioskodawcy z tej działalności za rok wskazany w zaświadczeniu o dochodzie wystawionym przez gminę nie może przekraczać, dla wniosków składanych w 2021 r., kwoty 78 000 zł.
Wydawanie zaświadczeń określających przeciętny miesięczny dochód na jednego członka gospodarstwa domowego potencjalnego wnioskodawcy ubiegającego się o dofinansowanie w ramach podwyższonego poziomu dofinansowania w programie „Czyste Powietrze” – zgodnie z ust 10 h ustawy Prawo ochrony środowiska – leży w kompetencji gmin. Dochodem, o którym mowa powyżej, jest dochód w rozumieniu art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 111).
Dochód roczny wskazuje wnioskodawca. Do wniosku wpisywana jest wartość dochodu wnioskodawcy wykazana w poz. PIT „Podstawa obliczenia podatku”. Dochód w tej pozycji PIT jest już podzielony na połowę.
Aktualnie (początek października 2021 r.) wnioski są przyjmowane przez trzy banki: Alior Bank, BOŚ oraz BNP Paribas. Lista banków będzie się powiększać, a jej aktualizację zamieszczamy na naszej stronie, m.in. w tym miejscu: https://czystepowietrze.gov.pl/złóż-wniosek-w-banku/.
Wniosek jest przekazywany do wfośigw przez bank za pośrednictwem platformy informatycznej. Wniosek musi być kompletny, podpisany przez wnioskodawcę w sposób ustalony z bankiem kredytującym oraz zawierać wszystkie wymagane załączniki.