Webinarium 5
Platforma współpracy dla partnerów programu „Czyste Powietrze” na przykładzie PGNiG oraz API – pytania i odpowiedzi.
Kliknij w interesujący Cię temat
API-GWD
Zgodnie z §2 ust. 6 regulaminu API-GWD Czyste Powietrze, w uzasadnionych przypadkach dopuszcza się możliwość modyfikacji lub uzupełnienia postanowień regulaminu przez zawarcie odrębnego porozumienia/umowy między NFOŚiGW i partnerem.
Dotyczy to większych podmiotów, które poza udostępnianiem swoim klientom możliwości złożenia wniosku do programu „Czyste Powietrze”, są zainteresowane szerszą współpracą na rzecz poprawy jakości powietrza w Polsce przez współpracę przy realizacji programu, przekazywanie sobie wszelkich niezbędnych informacji na temat programu i oferowanych produktach z nim związanych, działalność informacyjno-promocyjną.
Wzór wniosku o udzielenie dostępu stanowi załącznik do regulaminu API-GWD Czyste Powietrze i zawiera:
– dane rejestrowe i kontaktowe partnera (w tym adres IP, z którego będzie się łączyć z aplikacją API-GWD),
– oświadczenie o zapoznaniu się z regulaminem i akceptacji jego warunków,
– zgodę na przetwarzanie danych osobowych zgodnie z informacją będącą załącznikiem nr 3 do regulaminu API-GWD Czyste Powietrze.
W tej chwili brak jest połączenia z systemami wfośigw i NFOŚiGW w tam zakresie. Interfejs API-GWD reguluje komunikację między partnerem a GWD, z którego wnioski przesyłane są do właściwych terytorialnie wfośigw. Na tym etapie nie ma połączenia między wfośigw a GWD w zakresie zwrotnego przesyłania statusów wniosku. Możliwe jest rozszerzenie funkcjonalności interfejsu w przyszłości. Właściwości API-GWD wskazuje
§3 regulaminu API-GWD Czyste Powietrze.
Partner odpowiada za aplikację API-GWD (określa zasady i warunki korzystania z aplikacji API-GWD, odpowiada za działanie aplikacji, zobowiązuje się wprowadzać wymagane przez NFOŚiGW zmiany), informuje wnioskodawców o stronie internetowej, na której może się zapoznać z programem.
NFOŚiGW odpowiada za interfejs API-GWD Czyste Powietrze (dokłada wszelkich starań, aby zapewnić nieprzerwane działanie API-GWD Czyste Powietrze), udziela pomocy technicznej związanej z API-GWD Czyste Powietrze, odpowiada na pytania merytoryczne dotyczące programu.
Te przypadki opisane są w §7 regulaminu API-GWD Czyste Powietrze:
– partner narusza postanowienia regulaminu,
– aplikacja API-GWD jest wykorzystywana niezgodnie z przeznaczeniem, przepisami prawa, regulaminem,
– brak wprowadzenia wymaganych przez NFOŚiGW zmian, wynikających w szczególności ze zmian API-GWD Czyste Powietrze, GWD lub dokumentacji programu,
– negatywna ocena testów aplikacji API-GWD, polegających w szczególności na wymianie danych pomiędzy GWD a aplikacją API-GWD (pozbawienie dostępu do środowiska testowego),
– brak akceptacji zmienionego regulaminu,
– brak wpływu wniosku o dofinansowanie przez 12 miesięcy.
Na ten moment (X 2021 r.) dwa podmioty złożyły wniosek o dostęp do interfejsu API-GWD. Obecnie przechodzą procedurę testową.
Partnerem może zostać osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej. Jednostki samorządu terytorialnego jako osoby prawne mogą zostać partnerem, niezależnie od podpisanego porozumienia w sprawie wdrażania programu „Czyste Powietrze”.
PGNiG
Trwający obecnie na rynkach światowych rekordowy wzrost cen gazu – porównując okres październik 2020 do października 2021 – odnotowujemy wzrost o 670% . Nasz rynek paliwa gazowego jest oparty na rynku europejskim, szczególnie na giełdach niemieckich i holenderskich, na których te wzrosty cen są również rekordowe. Sytuacja geopolityczna po okresie pandemii spowodowała nienotowany do tej pory wzrost zapotrzebowania na paliwa gazowe na rynkach światowych, stąd tak wysokie ceny tego paliwa. PGNiG Obrót Detaliczny dla swoich odbiorców zakupuje paliwo gazowe przez Towarową Giełdę Energii i stara się robić to w taki sposób, aby ewentualne wzrosty cen dotykały klienta w możliwie najmniejszym stopniu. W kwestii przypomnienia: taryfy dla PGNiG Obrót Detaliczny akceptuje URE, który dba o to, aby ceny te były jak najbardziej korzystne dla klienta.
Prosimy o bezpośredni kontakt na adres e-mail: poczystepowietrze@pgnig.pl. Wzajemna współpraca z pewnością przyniesie wymierny efekt w Państwa regionie.
PGNiG Obrót Detaliczny ma podpisane Porozumienie z Operatorem Systemów Dystrybucji. W ramach porozumienia raportuje o terenach, które posiadają ekonomiczne i techniczne uzasadnienie dla realizacji tej inwestycji. Działania mające na celu budowę lub rozbudowę sieci gazowej, PGNiG Obrót Detaliczny podejmuje również w oparciu o informacje uzyskane od zainteresowanych mieszkańców, włodarzy miast i gmin, jak również z własnych źródeł. W oparciu o zebrane od mieszkańców ankiety, dokonywana jest wstępna analiza potencjału rynku oraz PGNiG Obrót Detaliczny występuje z wnioskiem do OSD. Celem jest finalna rozbudowa sieci, gazyfikacja liniowa lub wyspowa.
Pracownicy PGNiG Obrót Detaliczny nie podpisują umów poza Biurami Obsługi Klienta. Prowadzone są akcje mające na celu uświadamiane klientów, że osoby trafiające do Państwa domostw nie reprezentują firmy PGNiG, natomiast nieświadome podpisanie nowych dokumentów może wiązać się z wieloma problemami.
W porozumieniu z NFOŚiGW, ustalono średnie roczne zużycie paliwa gazowego dla kuchenki gazowej oraz podgrzewacza ciepłej wody użytkowej na poziomie 5600 kWh.
Limit poboru gazu – 5600 kWh/rok został ustalony m.in. na podstawie danych posiadanych przez PGNiG Obrót Detaliczny. Przyjęta wartość zawiera się w przedziale 3350 a 13 350 kWh/rok i należy do grupy taryfowej W-2. Taryfa W-1 obejmuje odbiorców, charakteryzujących się najniższym zużyciem gazu sieciowego. Wartość określającą maksymalne zużycie gazu w ilości 3350 kWh/rok, kwalifikowaną do taryfy W-1 na potrzeby programu „Czyste Powietrze”, zwiększono do wartości 5600 kWh/rok, tak aby objąć odbiorców charakteryzujących się zużywaniem gazu do obsługi kuchni gazowej, jak również do podgrzewania wody użytkowej. Limit poboru gazu w wielkości 5600 kWh/rok – to limit, w ramach którego można stwierdzić z całą pewnością, że gaz pobierany z sieci nie jest wykorzystywany do celów ogrzewania. Przedmiotowa wartość została określona na próbie kilkuset odbiorców gazu w domach jednorodzinnych.
W przypadku, gdy w danym budynku/lokalu mieszkalnym nie ma kotła gazowego, a użytkowane są tylko urządzenia gazowe do podgrzewania wody lub przygotowania posiłków, które nie mogą stanowić źródła ciepła wykorzystywanego do ogrzewania danego budynku/lokalu mieszkalnego, to mimo, że ten budynek lub lokal jest podłączony do sieci gazowej – nie jest badany limit zużycia gazu dla tych urządzeń.
Dostawiając kolejne urządzenie, jakim jest kocioł gazowy, zwiększamy zapotrzebowanie na paliwo gazowe. Dlatego też koniecznym jest wystąpienie z wnioskiem o zmianę warunków przyłączenia do sieci grzewczej.
Opłaca się zmienić z dwóch względów. Kocioł kondensacyjny, czyli z zamkniętą komorą spalania, ma większą sprawność. Tym samym jego użytkowanie jest bardziej ekonomiczne. Użytkowanie takiego kotła jest również bezpieczniejsze. W zamkniętej komorze
spalania dochodzi do całkowitego odizolowania jej od pomieszczenia, w którym zamontowany jest kocioł, co uniemożliwia przedostanie się do niego spalin. Przy pomocy wbudowanego w kocioł wentylatora w całości usuwane są na zewnątrz.
Dzięki temu do palnika dociera zawsze odpowiednia ilość tlenu, a czad nie ma szansy powstać.
Nie ma jednak możliwości sfinansowania takiej wymiany w ramach programu „Czyste Powietrze”.
Gazyfikacja wyspowa oparta jest o technologię regazyfikacji gazu LNG
(skroplony gaz ziemny wysokometanowy). Odbywa się w przypadku braku możliwości przyłączenia nowych gazyfikowanych obszarów do krajowej sieci gazowej. Stacje regazyfikacji mogą być również wykorzystywane jako wspomaganie istniejącej sieci dystrybucyjnej w przypadku wzmożonych poborów paliwa gazowego, jak również mieć charakter tymczasowy do czasu wybudowania sieci liniowej. Cena paliwa gazowego – zgodnie z obowiązującą taryfą – jest taka sama jak w przypadku gazyfikacji liniowej.
Potrzeby PGNiG w kolejnych latach są zabezpieczone przez dywersyfikację kierunków dostaw gazu z gazoportu LNG w Świnoujściu, wydobycia własnego ok. 4 mld m3 , szelfu norweskiego przez budowany obecnie gazociąg Baltic Pipe oraz zakupów spotowych.
Należy pobrać i złożyć w Biurze Obsługi Klienta PGNiG wniosek o określenie warunków przyłączenia do sieci gazowej. Procedura przyłączeniowa uruchomienia nieczynnego przyłącza jest prostsza, a koszt aktywacji przyłącza wynosi 0 zł.
Pobieranie paliwa gazowego powinno zostać rozpoczęte nie później jak 6 miesięcy od rozliczenia przyłącza. Budowę lub modernizację instalacji wewnętrznej należy przeprowadzić w takim okresie, aby nie przekroczyć ustalonego terminu.
Informacje dotyczące średniorocznego zużycia gazu z ostatnich 3 lat można uzyskać odwiedzając najbliższe Biuro Obsługi Klienta, przez kanały zdalne, jak również korzystając z aplikacji eBOK .
Wniosek do właściwego terytorialnie wfośigw wysyła bądź osobiście dostarcza klient, pracownik PGNiG pomaga jedynie w wypełnieniu wspomnianego dokumentu.