Webinarium 6
Uchwały antysmogowe i Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków – pytania i odpowiedzi.
Kliknij w interesujący Cię temat
Uchwały antysmogowe
(odpowiedzi wyjaśniają stosowanie uchwał antysmogowych, ale nie odnoszą się do zasad programu „Czyste Powietrze”)
Uprawnionymi osobami do kontroli są przede wszystkim upoważnieni urzędnicy i strażnicy gminni. Może to być również policja, która w ramach kontroli interwencyjnej jest zawiadamiana o popełnieniu wykroczenia i interweniuje w takiej sytuacji.
Jeśli chodzi o nakładanie kar, to policja i straż gminna – za to wykroczenie związane z niedostosowaniem się do uchwały antysmogowej – może nakładać karę grzywny w drodze mandatu karnego. A w przypadku urzędników gminnych, urzędnicy takiej kompetencji nie mają, więc mogą jedynie skierować wniosek o ukaranie do sądu, co również może zrobić straż gminna i policja w określonych sytuacjach. Bądź mogą ci urzędnicy wezwać straż gminną czy policję i poprosić o interwencję i wystawienie odpowiedniego mandatu.
Co do zasady nie musimy wymieniać tych kominków. Jeżeli chcemy z nich korzystać, to musimy je unowocześnić, wymienić wkład kominowy/ten wkład, którym palimy, albo – w przypadku Małopolski – zainstalować odpowiedni filtr, albo zapewnić odpowiednią sprawność takiego kominka. Natomiast jeżeli nie zamierzamy go użytkować, to taki kominek – niespełniający norm uchwał antysmogowych – nieużywany w domu dalej może się znajdować. Natomiast to, czy możemy w kominku rekreacyjnie palić czy nie, zależy od konkretnych uchwał antysmogowych. Np. w Krakowie w tym zakresie istnieje definitywny zakaz, więc w Krakowie palić drewnem – również w kominkach – nie można. W większości innych miejsc w Polsce, takie rekreacyjne palenie, jest dopuszczalne, aczkolwiek należy sprawdzić plany działań krótkoterminowych i w tych dniach przekroczeń norm pyłów w powietrzu w okresie zimowym, kominków nie zaleca się używać. Po pierwsze w planie działań krótkoterminowych może być to zabronione, a nawet w razie braku takiego zakazu, nie warto się dokładać do smogu na zewnątrz, więc w takie dni trzeba korzystać ze zwykłego ogrzewania.
Co do zasady uchwały antysmogowe we wszystkich województwach będą dotyczyły wszystkich mieszkańców. Niektóre obowiązki są nałożone na użytkowników instalacji, inne obowiązki na właścicieli instalacji. Mamy również rozróżnienie na przedsiębiorców i mieszkańców, aczkolwiek to rozróżnienie dotyczy wyłącznie podmiotu, który może kontrolować te osoby, nie zaś tego, czy one muszą, czy nie muszą dostosować się do uchwały antysmogowej. Więc ze względów podmiotowych nie mamy w zasadzie wyłączeń. Jedyne wyłączenie dotyczy instalacji wymagających pozwolenia zintegrowanego, czy pozwolenia emisyjnego, czy zgłoszenia – z reguły w przypadku przedsiębiorców (ale to nie dotyczy ich statusu jako przedsiębiorcy, tylko dotyczy rodzaju instalacji).
Uchwały antysmogowe mogą być wprowadzone wyłącznie na poziomie wojewódzkim, wyłącznie przez sejmik wojewódzki. Mogą dotyczyć poszczególnych gmin. Natomiast gmina sama takiej uchwały wprowadzić nie może. Istnieje w Krakowie czy w Małopolsce – to jest jedyne miejsce, gdzie mamy specjalną procedurę, ułatwiającą gminom wnioskowanie o wdrożenie czy uchwalenie tych uchwał. Natomiast w pozostałych częściach Polski gmina, która chciałaby mieć taką uchwałę, powinna zawnioskować o to – np. w formie własnej uchwały – do zarządu województwa, żeby z taką inicjatywa do sejmiku wystąpił. Natomiast tam takich specjalnych procedur, warunków, które w Małopolsce istnieją, w tej chwili jeszcze nie ma.
Jeżeli to dotyczy kominka w samym mieście Kraków, to tego kominka nie wolno używać. Nie trzeba go fizycznie likwidować, demontować, wyrywać ze ściany, zaślepiać, natomiast ze względów gwarancyjnych czy bezpieczeństwa, żeby nie zostać oskarżonym o to, że w takim kominku się pali, powinno się ten kominek wyczyścić, żeby nie było żadnego podejrzenia, że być może czasami się z niego korzysta. Można też w nim zmienić wkład na elektryczny lub jakikolwiek inny jeśli ktoś chce budować sobie „nastrój kominkowy”.
Natomiast gdyby to był kominek zlokalizowany poza Krakowem, np. na terenie województwa małopolskiego, to trzeba go dostosować albo do eko-projektu przez wymianę wkładu, albo do przez zapewnienie sprawności na poziomie 80%, albo przez instalację odpowiednich filtrów, pochłaniających emisję i wtedy z takiego kominka w województwie małopolskim można korzystać, oczywiście z wyłączeniem miasta Kraków.
Samo ognisko – gdyby nie mieć żadnej podmurówki, żadnego ogrodzenia – to instalacją w oczywisty sposób nie będzie. Natomiast zawsze warto sprawdzić, czy takie ognisko/otwarty ogień w gminie w ogóle mogę rozpalać, ponieważ w wielu gminach przepisy porządkowe, miejscowe zabraniają tego typu praktyk. Natomiast gdyby było to dozwolone i gdyby mieć dodatkowo wykonaną jakąś podmurówkę, na której można to ognisko lokalizować, to być może należałoby to potraktować jako budowlę w rozumieniu prawa ochrony środowiska i potraktować to wówczas jako instalację. To oczywiście będzie zależało od konkretnej sytuacji, jak ta podmurówka, jak ten obiekt w rzeczywistości będzie wyglądał, ale istnieje takie ryzyko, że będzie on podobnie traktowany, jak np. taki murowany, ogrodowy grill.
To jest postępowanie kontrolne, prowadzone na podstawie art. 379 POŚ – tam cała ta procedura jest szczegółowo opisana. Natomiast w sytuacji stwierdzenia popełnienia wykroczenia, wtedy sporządzamy odpowiedni wniosek o ukaranie do sądu. I wtedy przechodzimy już na procedurę wykroczeniową, gdzie wójt, prezydent bądź burmistrz są oskarżycielami publicznymi i mogą przed odpowiednim sądem taką osobę oskarżać o popełnienie wykroczenia.
Istnieje taka możliwość przy stwierdzeniu naruszenia zasad opisanych w uchwale antysmogowej. Jeżeli będą spełnione przesłanki z kodeksu wykroczeń, to można taką osobę pouczyć i na tym poprzestać jeśli to będzie wystarczające w tej konkretnej sytuacji. Natomiast jeśli to będzie np. nagminna sytuacja, gdzie ta konkretne osoba będzie przez długi czas naruszała przepisy uchwały antysmogowej, to odradzamy poprzestawanie na pouczeniu, bo tą drogą nigdzie nie dojdziemy, więc wtedy będzie trzeba sięgnąć po dalej idące sankcje.
Planowość tych kontroli nie dotyczy tak naprawdę tego, że one gdzieś są ogłaszane publicznie i wiadomo, w którym dniu o jakiej godzinie będzie urzędnik. Tylko dotyczą tego, ze to urzędnicy sobie planują/zakładają, że w danym okresie, na danym obszarze będą kontrole przeprowadzać, więc one z reguły nie są zapowiedziane. Natomiast nic nie stoi na przeszkodzie, żeby rzeczywiście takie zawiadomienia – jeżeli urząd by chciał – można rozesłać, ale nie ma takiego ustawowego obowiązku.
W sytuacji, gdy kontrolowane są paliwa, które są wykorzystywane, to odradzamy tego typu zapowiedzi, bo wtedy w odpowiedni sposób kotłownia zostanie przygotowana na taką kontrolę i nie wykaże, że dochodzi do naruszania zapisów uchwały antysmogowej a nie o to przecież chodzi.
Natomiast w przypadku kontroli samych kotłów, czy spełniają one odpowiednie wymagania, to taka zapowiedź niewiele zmieni, bo ten kocioł siłą rzeczy i tak będzie się w tym budynku znajdował i nikt go nie wyniesie.
Wydaje się, że nie ma powodu, żeby o tych kontrolach zapowiadać.
Takiego obowiązku wprost nie ma. To jest uprawienie wójta, burmistrza bądź prezydenta miasta, żeby takie osoby wyznaczył. I w oczywisty sposób wójtowie powinni to robić, bo trudno sobie wyobrazić sytuację, w której osobiście będą chodzić i kontrolować wszystkie budynki. Dlatego takie osoby powinny zostać wyznaczone, natomiast obowiązku prawnego – wprost wynikającego z ustawy – na ten moment nie ma.
Przypominamy, że kontrole planowane nie dotyczą mieszkańców, tylko planów urzędników, więc mieszkaniec nie będzie wiedzieć, że taka niedogodna kontrola się zbliża. Natomiast jeżeli nikogo nie zastaniemy w domu, to z perspektywy urzędnika oznacza, że po prostu tej kontroli w tym dniu, w tym lokalu konkretnym, nie przeprowadzimy i trzeba tam wrócić w innym terminie. Ale gdyby się okazało, że lokal tak naprawdę nie jest pusty i że ktoś po prostu się „ukrywa” i próbuje urzędnika na taką kontrolę nie wpuścić, to wtedy możemy mówić o odpowiedzialności karnej za przestępstwo z art. 225 kodeksu karnego i poważnych konsekwencjach, więc w żadnym wypadku nie należy w taki sposób się zachowywać i udawać, że w lokalu nikt się nie znajduje.
W takiej sytuacji, z oczywistych względów, kontrola nie może się odbyć. Pozostaje pytanie, w jaki sposób zweryfikować, czy mieszkaniec mówi prawdę i to jest kwestia uzyskania danych od organów, które takimi informacjami dysponują. Jest to o tyle istotne, że gdyby mieszkaniec powoływał się na taką okoliczność w sposób fałszywy, to niestety mielibyśmy do czynienia z czynem zabronionym, czyli z utrudnianiem lub udaremnianiem kontroli i mogłoby się to wiązać dla mieszkańca z odpowiedzialnością karną. Można więc zapytać albo o decyzję Sanepidu, potwierdzającą rzeczywiście ten fakt przebywania na kwarantannie, albo pouczyć o tym, ze jeśli jest to informacja fałszywa, to mogą zostać wyciągnięte poważne konsekwencje i w związku z tym można dopytać, czy w dalszym ciągu dana osoba podtrzymuje to usprawiedliwienie do nieprzeprowadzania kontroli.
Sama ustawa POŚ nie zawiera w swojej treści wzoru protokołu, który mógłby być wykorzystany przy kontroli z art. 379 POŚ. Natomiast warto sięgnąć po poradnik przeprowadzania kontroli antysmogowych wydany przez województwo małopolskie. Tam znajduje się taki wzór, z którego można skorzystać. Tam również znajduje się cały opis procedury kontrolnej i odpowiedzi na liczne, kłopotliwe pytania – i prawne, i techniczne w jaki sposób taką kontrolę przeprowadzać. Również taki ciekawy, tego typu, poradnik można znaleźć na stronach województwa pomorskiego. Tam również na tego typu pytania zostały udzielone odpowiedzi.
Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków
Nie przewiduje się sankcji za błędne wprowadzenie danych, nie taka była bowiem intencja ustawodawcy. System został oparty na założeniu weryfikacji wprowadzonych danych, a ich prawidłowość zostanie zweryfikowana, np. przez kominiarza przeprowadzającego przegląd komina, który potwierdzi to co zostało wskazane w deklaracji, uzupełni o dodatkowe dane lub dokona modyfikacji już tych istniejących.
W przypadku mieszkania w bloku mieszkalnym, deklarację co do zasady może złożyć zarządca w zakresie źródeł wspólnych, a właściciel w zakresie źródeł indywidualnych. Nic nie stoi też na przeszkodzie, aby właściciel ujął w swojej deklaracji źródło wspólne, a zarządca źródło indywidualne, aby jednak nie dublować deklaracji, zasadna byłaby konsultacja między zobowiązanymi podmiotami w tym zakresie.
Deklaracje, które są składane do CEEB dotyczą budynków i lokali (mieszkalnych i niemieszkalnych), które posiadają źródło ciepła lub spalania paliw. Wprowadzeniu do CEEB podlegają wszystkie kategorie obiektów wskazane w formularzach deklaracji A i B, w tym m.in. altany z odrębnym źródłem ciepła lub spalania paliw (formularz typ B, poz. 18 w sekcji A09).
Deklaracje dotyczące budynków gminnych mogą być wprowadzane do CEEB bezpośrednio z wykorzystaniem kont użytkowników gminnych. Osoba wprowadzająca deklaracje powinna odpowiednio uzupełnić dane dotyczące właściciela budynku.
W takim przypadku zalecamy wprowadzenie kolejnej prawidłowej deklaracji.
W takim wypadku należy wprowadzić do systemu dane w niej zawarte. Organ nie jest zobowiązany do wzywania właściciela/zarządcy do uzupełnienia deklaracji. Zgodność danych ze stanem faktycznym zostanie zweryfikowana w przyszłości (np. podczas corocznego przeglądu kominiarskiego).
Wójt, burmistrz lub prezydent miasta wprowadza do ewidencji dane i informacje zawarte w deklaracji z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego obsługującego ewidencję w terminie 30 dni od dnia otrzymania deklaracji w postaci pisemnej w przypadku budynków wyposażonych w źródła ciepła lub spalania paliw uruchomione po 1 lipca 2021 r. W przypadku źródeł ciepła lub spalania paliw uruchomionych przed 1 lipca br., termin ten wynosi 6 miesięcy od dnia otrzymania deklaracji w postaci pisemnej.
Przepisy wprowadzające obowiązek złożenia deklaracji zostały wzmocnione przepisami sankcyjnymi, uwzględniającymi jednocześnie instytucję czynnego żalu. W art. 27h ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków wprowadza się sankcje karne, które mogą być nakładane w przypadku niezłożenia w ustawowym terminie ww. deklaracji. Za brak złożenia deklaracji będzie grozić grzywna, która jest wymierzana na zasadach ogólnych kodeksu wykroczeń. Jeżeli jednak zreflektujemy się, że nie złożyliśmy deklaracji zanim samorząd „poweźmie o tym informację”, możemy uniknąć kary, przesyłając wymagane informacje do urzędu w ramach czynnego żalu.
W takim przypadku brak jest zobowiązanego do złożenia deklaracji.
Najemca nie ma obowiązku zgłaszania źródeł ciepła lub spalania paliw. Obowiązek ten nałożony jest na właściciela lokalu lub zarządcę budynku.
W momencie, kiedy właściciel/zarządca budynku składa do urzędu gminy deklarację papierową, to rolą i zadaniem gminy – na tym etapie i w tym procesie składania deklaracji – jest wprowadzenie do bazy CEEB tej deklaracji zgodnie ze złożonym formularzem papierowym.
Na chwilę obecną (X/XI 2021) w przypadku błędnie złożonej deklaracji należy złożyć ją ponownie wprowadzając poprawne dane.
Tak. Formularz pozwala wprowadzić zbiorcze informacje dotyczące całego budynku wielorodzinnego przez wskazanie liczby i numerów lokali i źródeł ciepła lub spalania paliw, które w tych lokalach są zainstalowane.
Formularz deklaracji papierowej (jak i elektronicznej) zawiera klauzulę informacyjną o przetwarzaniu danych osobowych i nie trzeba załączać dodatkowych dokumentów.
W bazie CEEB jest udostępniony moduł raportowy dzięki któremu gminy mogą generować różnego rodzaju zestawienia, dane i informacje zgromadzone w CEEB z ich obszaru terytorialnego, w tym m.in. liczby kotłów na paliwo stałe. Instrukcja generowania raportów znajduje się w zakładce Pomoc w Panelu Urzędnika.
Założeniem pierwszej funkcjonalności było wprowadzanie danych adresowych lokalizacji źródła ciepła lub spalania paliw. W kolejnych etapach budowy systemu będziemy również korzystać m.in. z danych zgromadzonych np. w Bazie Danych Obiektów Topograficznych10k (BDOT10k).
Wypełniając metrykę budynku korzystamy z danych słownikowych, które są zaimplementowane do bazy danych. W przypadku, gdy w słowniku nie można znaleźć swojej ulicy, to wtedy w systemie trzeba zaznaczyć – odpowiednio checkboxem – „nie znalazłeś swojej ulicy wpisz ją ręcznie” i wtedy system uwalnia to pole do „ręcznego” wpisania nazwy ulicy, której brakuje w bazie adresowej CEEB. W przypadkach gdy wieś bądź osada nie ma przypisanej ulicy również należy zaznaczyć wskazany checkbox i pole to zostawić niewypełnione.
Ustawodawca nie przewidział kar dla JST za wprowadzenie danych z deklaracji papierowych do systemu po terminie.
W takiej sytuacji należy wysłać maila na adres
info-ceeb@gunb.gov.pl z prośbą o dodanie miejscowości do bazy.
W przypadku, gdy garaż jest w bryle domu, ale ma odrębne źródło ciepła niż dom, wówczas w deklaracji typu A pkt. C01 zaznaczamy checkbox i dodatkowo wypełniamy i dołączamy deklarację typu B. Jeśli garaż jest budynkiem wolnostojącym z własnym numerem budynku wówczas składamy deklarację typu B. We wszystkich opisanych wyżej przypadkach należy wybrać pozycję nr 02 – kocioł na paliwa stałe z ręcznym podawaniem paliwa/zasypowy.
21. Jeżeli gmina ma zasób mieszkaniowy, to za najemców gmina składa deklarację?
Najemca nie ma obowiązku zgłaszania źródeł ciepła, obowiązek ten nałożony jest na właściciela/zarządcę budynku, czyli w tym przypadku gminę.
Systematyczna aktualizacja danych adresowych odbywa się na podstawie zgłoszeń dokonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego, które zasilają rejestry centralne w prawidłowe i faktyczne dane. W przypadku, gdy w słowniku nie można znaleźć swojej ulicy, to wtedy w systemie trzeba zaznaczyć – odpowiednio checkboxem – „nie znalazłeś swojej ulicy wpisz ją ręcznie” i wtedy system uwalnia to pole do „ręcznego” wpisania nazwy ulicy, której brakuje w bazie adresowej CEEB. W przypadkach gdy wieś bądź osada nie ma przypisanej ulicy również należy zaznaczyć wskazany checkbox i pole to zostawić niewypełnione.
System (z poziomu pracowników urzędów gmin) umożliwia wprowadzenie deklaracji z niepełnymi danymi. Urzędnik jest zobligowany do wprowadzenia deklaracji zgodnej z przedłożoną przez właściciela/zarządcę wersją papierową. System komunikuje ostrzeżenia o błędzie, jednak pozwala na wprowadzenie deklaracji. Zgodność wprowadzonych informacji w deklaracji ze stanem faktycznym będzie weryfikowana w późniejszym terminie, np. podczas przeglądu kominiarskiego.
Stosownie do delegacji ustawowej określonej w art. 27f ust. 3 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków – minister właściwy do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw klimatu określi wzór protokołu, o którym mowa w art. 380 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska, z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego obsługującego ewidencję. Nastąpi to w formie dokumentu elektronicznego w rozumieniu ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne. Rozpoczęcie obowiązywania tego przepisu zostało uzależnione jednak od ogłoszenia właściwego komunikatu ministra właściwego do spraw budownictwa (…). Stosownie bowiem do art. 18 pkt 5 ustawy z dnia 28 października 2020 r. o zmianie ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz niektórych innych ustaw, minister właściwy do spraw budownictwa (…) ogłasza w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej oraz na stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw budownictwa (…) komunikat określający dzień wdrożenia rozwiązań technicznych umożliwiających sporządzanie protokołu kontroli z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego obsługującego centralną ewidencję emisyjności budynków. Ogłoszenie tego komunikatu uzależnione jest zatem od gotowości technicznej systemu teleinformatycznego obsługującego centralną ewidencję emisyjności budynków, co powinno nastąpić najpóźniej w roku 2023. Wzór jednolitego protokołu kontroli środowiskowej został już przygotowany w trakcie realizacji projektu pilotażowego ZONE realizowanego w Ministerstwie Rozwoju, przy udziale wszystkich zainteresowanych beneficjentów tego narzędzia, którzy będą z jego elektronicznej wersji korzystać, tj. straże gminne/miejskie czy też wydziały środowiskowe urzędów gmin/miast.
System pozwoli przyjąć tak złożoną deklarację wprowadzoną przez urzędnika.
Urzędnik nie ma obowiązku weryfikowania informacji zawartych w deklaracji ze stanem faktycznym.
Urzędnik nie ma obowiązku weryfikowania informacji zawartych w deklaracji ze stanem faktycznym.
Obowiązek złożenia deklaracji istnieje również w przypadku np. miejskiej sieci ciepłowniczej.
Tak, gmina ma obowiązek traktować złożone deklaracje na równi z innymi dokumentami/wnioskami, które do niej trafiają. Wybór sposobu archiwizacji złożonych deklaracji zależy od decyzji konkretnego urzędu gminy.
Deklaracja musi być podpisana – stanowi oświadczenie woli składającego deklarację. W przypadku braku podpisu pod deklaracją urzędnik powinien wezwać stronę do uzupełnienia tego braku w trybie przewidzianym w art. 64 §2 KPA.
Deklaracje dotyczącą źródeł ciepła lub spalania paliw składa właściciel lub zarządca tego budynku lub lokalu. Jeżeli właścicielem budynku jest gmina to obowiązek złożenia deklaracji spoczywa na gminie. Najemca punktu aptecznego w budynku urzędu gminy nie jest zobowiązany do złożenia deklaracji.
Dla każdego budynku należy złożyć odrębną deklarację z uwzględnieniem w jednej deklaracji (budynek 6A) rodzaju źródła ciepła lub spalania paliw (np. kotła, pieca, miejskiej sieci ciepłowniczej itp. wskazanych w sekcji B01), a w drugim budynku (7A) lokalnej sieci ciepłowniczej.
Nawet jeżeli budynek nie ma numeru, to istnieje możliwość dodania go do bazy CEEB. W tym celu należy wypełnić metrykę budynku, zaznaczyć checkbox: nie znalazłeś swojego budynku, wpisz go ręcznie i pole z nr budynku pozostawić puste.
Dla każdego budynku (z zastrzeżeniem, że posiadają inne numery porządkowe) należy złożyć odrębną deklarację z uwzględnieniem w jednej deklaracji rodzaju źródła ciepła lub spalania paliw (np. kotła, pieca, miejskiej sieci ciepłowniczej itp. wskazanych w sekcji B01), a w innych budynkach lokalnej sieci ciepłowniczej.
Konieczność złożenia deklaracji w ramach CEEB (na podstawie formularzy A i B) jest niezależna od obowiązków sprawozdawczych/inwentaryzacyjnych wynikających z innych przepisów.
Jeżeli jest to budynek wielorodzinny to należy zaznaczyć, że deklaracja dotyczy wszystkich lub wybranych lokali, wskazać ich liczbę oraz numery porządkowe lokali (od-do). Do jednego budynku można dodać więcej niż jedną deklarację.
Nie ma możliwości filtrowania/sortowania wprowadzonych do systemu danych osobowych.
Głównym celem projektu „Zintegrowany system ograniczania niskiej emisji (ZONE)” jest wsparcie procesów pozyskiwania środków publicznych na wymianę/likwidację źródeł ciepła i/lub termomodernizację budynków. Powstanie CEEB, jak również pozostałych e-usług, które zostaną wytworzone w ramach projektu będzie miało na celu m.in. umożliwienie obywatelom uzyskania dokumentów (takich jak: inwentaryzacja, aktualny przegląd kominiarski, uproszczony audyt energetyczny), wymaganych do ubiegania się o wsparcie finansowe przeznaczone na wymianę/likwidację źródła ciepła i/lub termomodernizację.
Jeśli budynki te dysponują odrębnymi punktami adresowymi to deklarację należy złożyć indywidualnie dla każdego budynku. Jeżeli nieruchomość ta ma wspólny punkt adresowy można złożyć jedna deklarację dla tych budynków.
Jeżeli urzędnik powziął taką informację, pozostawia deklarację bez jej wprowadzenia. Obowiązek złożenia deklaracji spoczywa na właścicielu/zarządcy lokalu lub budynku.
W przypadku kotła posiadającego konkretną klasę należy wskazać to przez znaczenie odpowiedniego pola w sekcji B02. Jeżeli na tabliczce znamionowej kotła brak jest informacji na temat jego odpowiedniej klasy należy wypełnić poz. 01 „Poniżej klasy 3 lub brak informacji”. W przypadku kotłów klasy 5 spełniających normy Ekoprojektu należy wskazać poz. 04 – Klasa 5.
Jeżeli pod zarząd nadleśnictwa podlegają zarówno budynki mieszkalne, jaki i budynki niemieszkalne, należy złożyć oba typy deklaracji.
Obowiązek składania deklaracji dotyczy właściciela lub zarządcy budynku. Co do zasady zarządca składa informacje dotyczącą wspólnych źródeł ciepła lub spalania paliw, jeżeli jednak posiada wiedzę, może złożyć również deklaracje w zakresie źródeł indywidualnych w tym przedmiotowego bojlera. Jednakże, co do zasady obowiązek złożenia deklaracji w zakresie indywidualnego źródła ciepła spoczywa na właścicielu.
Dla każdego budynku należy złożyć odrębną deklarację z uwzględnieniem w jednej deklaracji (budynek 1) rodzaju źródła ciepła lub spalania paliw (np. kotła, pieca, miejskiej sieci ciepłowniczej itp. wskazanych w sekcji B01), a w odrębnych deklaracjach dla drugiego i trzeciego budynku lokalną sieć ciepłowniczą.
45. W budynku wielolokalowym są lokale mieszkalne i niemieszkalne, wszystkie ogrzewane jednym źródłem ciepła – ile lokali należy wykazać w deklaracji – tylko te mieszkalne czy wszystkie łącznie?
W przypadku, kiedy jest jedno źródło ciepła lub spalania paliw dla lokali mieszkalnych i niemieszkalnych wystarczy, że wypełnimy deklarację A wskazując wszystkie lokale mieszkalne w danym budynku.
Tak, garaż należy zakwalifikować jako lokal niemieszkalny, przy czym deklarację typu B wypełniamy tylko jeśli garaż posiada swoje odrębne źródło ciepła. W przypadku, gdy garaż ma wspólne źródło ciepła z budynkiem jednorodzinnym deklaracji B nie wypełniamy.
Jeżeli budynek ma zainstalowane źródło ciepła lub spalania paliw należy złożyć deklarację niezależnie od miejsca zamieszkania czy pobytu właściciela.
Obowiązek złożenia deklaracji spoczywa na właścicielu lub zarządcy nieruchomości.
Na dzień 24.11.2021 r. do systemu CEEB złożono ok. 484 000 deklaracji.
Podstawowym źródłem zanieczyszczenia środowiska w Polsce są tzw. kopciuchy będące kluczowym źródłem niskiej emisji. Wersja deklaracji o użytkowanym źródle ciepła lub spalania paliw, która obowiązuje od 1 lipca 2021 r., ma na celu jak najszybsze zinwentaryzowanie właśnie tych źródeł ciepła lub spalania paliw, aby wspomagać realizację polityk niskoemisyjnych na szczeblu samorządowym, w tym przede wszystkim przez wymianę kopciuchów na źródła ekologiczne. „Kopciuchy” stanowią krytyczną przeszkodę dla poprawy jakości powietrza w kraju, dlatego też głównym celem CEEB jest potrzeba ich zlokalizowania.
Na dalszym etapie budowy systemu przewiduje się formularz inwentaryzacji budynków, który będzie zawierał dane dotyczące powierzchni ogrzewanej w budynku co pozwoli na wyliczenie emisyjności każdego budynku.
Deklaracje składa się tylko i wyłącznie dla budynków/lokali z zainstalowanym źródłem ciepła lub spalania paliw.
Dopuszcza się możliwość złożenia deklaracji przez pełnomocnika właściciela nieruchomości na zasadach ogólnych.
W tym przypadku nie ma obowiązku składania deklaracji.
W przypadków domów jednorodzinnych z wyodrębnionymi izbami w punkcie A09 należy zaznaczyć poz. 01.
W sytuacji, w której gmina nie jest właściwa miejscowo, należy złożoną deklarację przekazać zgodnie z właściwością miejscową budynku/lokalu którego dotyczy deklaracja.
Informację o nominalnej mocy źródła można pozyskać z tabliczki znamionowej urządzenia.
GUNB dokłada wszelkich starań, aby w jak najkrótszym terminie udzielać odpowiedzi na zadawane pytania.
Obowiązek przeprowadzenia inwentaryzacji źródeł ciepła na terenie danej gminy jest niezależny od obowiązku składania deklaracji w ramach CEEB i może wynikać z indywidualnych przepisów ustalonych dla danego województwa.
GUNB stale prowadzi działania związane z rozpowszechnianiem wiedzy na temat obowiązku składania deklaracji w ramach CEEB. Niezmiernie ważnym elementem jest zaangażowanie i bezpośredni udział gmin w tym procesie. Planowana jest również krajowa kampania informacyjno-promocyjna przewidziana do realizacji w latach 2022-2023.
Deklarację w każdym przypadku składa właściciel/zarządca nieruchomości. Należy podać adres zgodny ze stanem faktycznym. Jeżeli budynek nie ma nadanego numeru to istnieje możliwość dodania go do bazy CEEB. W tym celu należy wypełnić metrykę budynku, zaznaczyć checkbox: nie znalazłeś swojego budynku, wpisz go ręcznie i pole z nr budynku pozostawić puste.
Forma papierowa deklaracji dostępna jest po adresem: https://www.gunb.gov.pl/strona/centralna-ewidencja-emisyjnosci-budynkow-faq. Pod tym linkiem znajdują się również broszury, plakaty i inne materiały do wykorzystania przez gminy w działaniach informacyjno-promocyjnych.
Składanie deklaracji rozpoczęło się 1 lipca 2021 r. Od tego dnia właściciel/zarządca budynku, który już istnieje, ma 12 miesięcy na jej złożenie. W przypadku nowego budynku, w którym zostało uruchomione źródło ciepła/spalania paliw termin na złożenie deklaracji wynosi 14 dni.
Przy każdej aktualizacji stanu faktycznego dotyczącego źródeł ciepła lub spalania paliw właściciel/zarządca budynku/lokalu jest zobowiązany w ciągu 14 dni od uruchomienia tego źródła złożyć nową deklarację w ramach CEEB. Na tym etapie pracownik urzędu nie ma możliwości zmiany danych zadeklarowanych w aplikacji CEEB.
Nie ma możliwości, aby jeden użytkownik stworzył dwie wersje robocze tej samej deklaracji. Prawidłowym sposobem postępowania – po stworzeniu wersji roboczej – jest jej późniejsza edycja celem złożenia finalnej wersji deklaracji. Jeżeli deklaracja ma status „wersja robocza” to w każdym momencie można ją usunąć z bazy CEEB.
Tak. Wprowadzanie deklaracji należy rozpocząć od wypełnienia metryki budynku.
Tak. Taki formularz należy traktować jako poprawnie złożony.
Poniżej instrukcja:
1. Po wejściu na stronę https://www.gunb.gov.pl/strona/centralna-ewidencja-emisyjnosci-budynkow-faq, znajdź -> wniosek rejestracyjny Administratora Lokalnego Portalu ZONE.
2. Wypełnij wniosek rejestracyjny Administratora Lokalnego Portalu ZONE
3. Pamiętaj: wniosek musi być podpisany odpowiednio przez:
– wójta,
– burmistrza,
– prezydenta miasta.
4. Wypełniony i podpisany wniosek zeskanuj.
5. Na stronie https://rejestracja-gmin.gunb.gov.pl, znajdź zakładkę Rejestracja gmin.
6. Wypełnij prosty formularz.
7. Załącz zeskanowany wniosek.
8. Wyślij wniosek.
9. Na adres e-mail wskazany w formularzu zostanie wysłana wiadomość o przyjęciu wniosku do weryfikacji.
10. Jeżeli Twój wniosek został pozytywnie zweryfikowany – otrzymasz hasło, które należy zmienić podczas pierwszego logowania.
Błędnie wypełniony wniosek:
W przypadku wykrycia przez GUNB błędów we wniosku, na adres e-mail, który został podany w formularzu zostanie wysłana wiadomość o konieczności korekty wniosku i powtórzenia procedury.
W ustawie z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (Dz.U. z 2021 r. poz. 554) nie przewidziano kwestii finansowania np. dodatkowego zatrudnienia pracowników na szczeblu gmin. Zadaniem Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego, w ramach tworzonej Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków, jest dostarczenie narzędzia w postaci systemu teleinformatycznego, które usystematyzuje dane dotyczące budynków oraz zgromadzi w jednym miejscu, aby w przyszłości w znaczący sposób ułatwić pracę jednostkom samorządowym. Aby osiągnąć cele projektu, obsłużyć zapotrzebowanie na inwentaryzację budynków oraz maksymalnie przyspieszyć i usprawnić jej realizację, GUNB zakłada dostarczenie do blisko 2500 gmin w Polsce oraz do Inspekcji Ochrony Środowiska – urządzeń mobilnych (tabletów) z dostępem do internetu oraz funkcją druku.
Osoba składająca deklarację on-line widzi w systemie jedynie te deklaracje, które sama złoży. Natomiast pracownik urzędu gminy ma wgląd do deklaracji papierowych wprowadzonych do systemu, jak i tych wprowadzonych on-line przez mieszkańców swojej gminy.
Dla domków letniskowych należy złożyć deklarację B, w punkcie A09 zaznaczyć poz. 18 Pozostałe budynki/lokale niemieszkalne, gdzie indziej nie wymienione. Jeżeli budynek nie ma nadanego numeru to istnieje możliwość dodania go do bazy CEEB. W tym celu należy wypełnić metrykę budynku, zaznaczyć checkbox: nie znalazłeś swojego budynku, wpisz go ręcznie i pole z nr budynku pozostawić puste.
Dane z CEEB regularnie zamieszczane są na stronie GUNB w aktualnościach https://www.gunb.gov.pl/.
Jeśli budynki te stanowią jeden punkt adresowy wystarczy jedna deklaracja np. A uwzględniająca wszystkie źródła ciepła lub spalania paliw.
Tak, zgłoszeniu podlega każde zainstalowane źródło ciepła lub spalania paliw wskazane w sekcji B01 deklaracji, nawet jeżeli nie jest obecnie eksploatowane lub jest eksploatowane rekreacyjnie.
Kwestia ta została już rozwiązana po stronie aplikacji.
Komunikat „błąd serwera” oznacza najczęściej to, iż dane w deklaracji zostały uzupełnione w taki sposób, iż system nie może ich przetworzyć. W takiej sytuacji najlepiej przesłać zrzut ekranu w momencie wystąpienia błędu na adres:
adminZONE@gunb.gov.pl.
Tak, jest możliwość wprowadzenia deklaracji z niepełnymi danymi. System zasygnalizuje błąd natomiast pozwoli na zapisanie deklaracji w systemie.
Deklarację składane są od 1 lipca 2021 r. Dla źródeł ciepła lub spalania paliw uruchomionych przed tą datą, termin na złożenie deklaracji wynosi 12 m-cy – upływa zatem z dniem 30 czerwca 2022 r. Natomiast w przypadku źródeł ciepła lub spalania paliw uruchomionych po 1 lipca 2021 r. termin ten wynosi 14 dni.
W takim przypadku możliwe jest wypełnienie zarówno deklaracji A, jak i B. Wybór należy do właściciela/zarządcy budynku lub lokalu.
Jeżeli kościół i plebania mieszczą się pod tym samym adresem wystarczy złożyć deklarację A lub B ze wskazaniem przedmiotowego źródła ciepła lub spalania paliw.
Zgłoszenia wniosków o nadanie uprawnień „admina lokalnego” są rozpatrywane na bieżąco. W przypadku braku odpowiedzi z hasłem do pierwszego logowania prosimy o pilny kontakt na maila: adminZone@gunb.gov.pl.
Deklaracje wprowadzone przez pracowników urzędu nie są widoczne dla obywatela. Tylko w przypadku wprowadzenia deklaracji on-line przez obywatela jest ona widoczna na jego profilu.
Urządzenia chłodzące pomieszczenia, nawet z funkcją grzania, nie podlegają obowiązkowi zgłoszenia do CEEB. Zgłaszamy jedynie te urządzenia, które są enumeratywnie wymienione we wzorze deklaracji w sekcji B01.
Logowanie urzędnika przez węzeł krajowy nie jest możliwe z punktu widzenia weryfikacji tożsamości urzędnika. Pracownik urzędu loguje się z wykorzystaniem loginu i hasła nadanego przez GUNB a sposób weryfikacji w postaci „wyboru obrazków” (reCaptcha) został wyłączony.
Właściciel budynku powinien złożyć jedną deklarację z uwzględnieniem wszystkich źródeł ciepła lub spalania paliw znajdujących się we wszystkich lokalach w tym budynku.
W tym przypadku każdy z właścicieli składa odrębną deklarację uwzględniającą swoje źródło ciepła lub spalania paliw