Webinarium 1
Akademia Czystego Powietrza 2023 – „Czyste Powietrze” – pytania i odpowiedzi
Kliknij w interesujący Cię temat
W przypadku większości umów nie ma możliwości zmiany warunków (np. poprzez aneks). Jedynym wyjątkiem są (zgodnie z ust 11 pkt 11 część 2) oraz ust 11 pkt 10 część 3)) umowy o dofinansowanie w formie dotacji z prefinansowaniem, dla których istnieje możliwość zmiany warunków umowy o dofinansowanie na warunki obowiązujące w obecnej wersji Programu poprzez aneksowanie obecnej umowy.
W przypadku pozostałych umów nie ma takiej możliwości.
Oczywiście, jeżeli w ramach umowy nie było jeszcze żadnej wypłaty środków to Beneficjent ma prawo rozwiązać umowę i złożyć nowy wniosek, ale trzeba pamiętać o tym, że będzie to zupełnie nowy wniosek, który musi spełniać wszystkie aktualnie obowiązujące wymogi (m.in. okres kwalifikowalności).
Nie, nie jest obowiązkowe. Dotacje do przedsięwzięć „bez kompleksowej termomodernizacji” można otrzymać bez wykonania audytu energetycznego. Audyt energetyczny jest jednak obowiązkowy, jeżeli przystępuje się do kompleksowej termomodernizacji.
Dla przedsięwzięć „z kompleksową termomodernizacją” zdefiniowaną w Programie możliwe jest uzyskanie wyższych kwot dotacji.
W części 1) Programu brany jest pod uwagę dochód roczny wnioskodawcy stanowiący podstawę obliczenia podatku, wykazany w ostatnim złożonym zeznaniu podatkowych, więc do momentu rozliczenia podatku za rok 2022 należy podać dochód roczny wykazany w zeznaniu podatkowym za 2021 r. W części 2 i 3) Programu taką podstawą są zaświadczenia wydane przez gminę. Osoba fizyczna, która zamierza złożyć wniosek o przyznanie dofinansowania z części 2 lub 3 Programu „Czyste Powietrze”, składa w gminie żądanie wydania zaświadczenia o wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu przypadającego na jednego członka jej gospodarstwa domowego, na tej podstawie otrzyma zaświadczenie o dochodach, które powinno być załączone do wniosku o dofinansowanie.
Zakres przedsięwzięcia z kompleksową termomodernizacją jest opisany w punkcie 9.2.2 ust. 3 Programu:
Dotacja do przedsięwzięcia z kompleksową termomodernizacją budynku/lokalu mieszkalnego, należna jest po spełnieniu łącznie następujących warunków:
1) Został przeprowadzony audyt energetyczny budynku/lokalu mieszkalnego i został złożony wraz z wnioskiem o płatność Dokument podsumowujący audyt energetyczny budynku sporządzony na obowiązującym w ramach programu wzorze;
2) Osiągnięto co najmniej jeden wskaźnik kompleksowej termomodernizacji
a) zmniejszenie zapotrzebowania na energię użytkową do 80 kWh/(m2*rok) lub
b) zmniejszenie zapotrzebowania na energię użytkową o minimum 40%;
3) Zrealizowany został w całości wariant z audytu energetycznego gwarantujący osiągnięcie co najmniej jednego ze wskaźników określonych w ppkt 2, nie później, niż do dnia zakończenia realizacji przedsięwzięcia.
Zgodnie z Regulaminem naboru wniosków, wnioskodawca może wycofać złożony wniosek o dofinansowanie składając oświadczenie z jednoczesnym wskazaniem wniosku, którego to oświadczenie dotyczy.
Wnioskodawca składa oświadczenie za pośrednictwem poczty elektronicznej z adresu e-mail wskazanego we wniosku o dofinansowanie albo w formie pisemnej do właściwego wfośigw.
Następnie właściciel/współwłaściciel budynku mieszkalnego jednorodzinnego (lub wydzielonego w budynku jednorodzinnym lokalu mieszkalnego z wyodrębnioną księgą wieczystą) może złożyć nowy wniosek o dofinansowanie, ale trzeba pamiętać o tym, że będzie to zupełnie nowy wniosek, który musi spełniać wszystkie aktualnie obowiązujące wymogi (m.in. okres kwalifikowalności).
Tak, pod warunkiem że wniosek o dofinansowanie złożony w sierpniu 2022 r. dotyczył dotacji z prefinansowaniem, ponieważ zgodnie z ust 11 pkt 10 części 3)PPCP „Beneficjent, który zawarł umowę o dofinansowanie w formie dotacji z prefinansowaniem ma możliwość zmiany warunków umowy o dofinansowanie na warunki obowiązujące w obecnej wersji Programu.
Załącznik nr 1 do Ogłoszenia o zmianie Programu zawiera Zasady złożenia wniosku o aneks do umowy o dofinansowanie w formie dotacji z prefinansowaniem, a załącznik 2 zawiera Wzór pisma przewodniego do wniosku o aneks do umowy z prefinansowaniem.
W innym przypadku nie ma możliwości takiego aneksowania umowy.
Tak, taki audyt może być przedstawiony jako podstawa do przeprowadzenia i otrzymania dotacji na kompleksową termomodernizację.
Z punktu widzenia programu, ważne jest, aby sam audyt energetyczny spełniał wymogi określone Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 17 marca 2009 r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy audytu energetycznego oraz części audytu remontowego, wzorów kart audytów, a także algorytmu oceny opłacalności przedsięwzięcia termomodernizacyjnego (Dz.U. nr 43 z dn.18.03.2009 r., poz. 346) z późn. zm. oraz aby wypełniony na jego podstawie „Dokument podsumowujący audyt energetyczny” zawierał wymagane dane oraz wartości potwierdzające uzyskanie efektu ekologicznego w tym osiągnięcie odpowiedniego zmniejszenia zapotrzebowania na energię użytkową zgodnego z Programem, umożliwiające tym samym uzyskanie dotacji na kompleksową termomodernizację. W przypadku opisanym w pytaniu, sam audyt energetyczny nie będzie jednak zaliczany do kosztów kwalifikowanych przy założeniu, że koszt audytu został poniesiony wcześniej niż 6 miesięcy przed złożeniem wniosku o dofinansowanie.
W ramach programu Czyste Powietrze możliwa jest aktualizacja audytu energetycznego np. w celu zmiany zakresu rzeczowego uwzględnionego do realizacji, aktualizacja audytu energetycznego w takim przypadku najprawdopodobniej będzie wiązała się również z koniecznością aneksowania umowy o dofinansowanie zawartej z wfośigw. Jednak, aby przedsięwzięcie po zmianie zakresu rzeczowego ciągle kwalifikowało się do podwyższonej dotacji na kompleksową termomodernizację, zaktualizowany audyt energetyczny musi w dalszym ciągu potwierdzać określone w programie wskaźniki ograniczenia zużycia energii. Jeśli po zmianie zakresu rzeczowego nie ma możliwości osiągnięcia wymaganego poziomu wskaźników, to beneficjent po zawarciu aneksu i tak będzie mógł uzyskać dotację na ograniczony zakres termomodernizacji, ale będzie to wtedy dotacja według stawek dla „zwykłej” termomodernizacji a nie kompleksowej.
Nie ma narzuconej kolejności wykonywania prac w ramach jednego przedsięwzięcia. Jednak wymiana źródła ciepła musi nastąpić w ramach pierwszego wniosku o dofinansowanie, ponieważ wniosek dotyczy przedsięwzięcia, a zgodnie z 9.3.1 pkt 14 po zakończeniu przedsięwzięcia w budynku/lokalu mieszkalnym objętym dofinansowaniem nie może być zainstalowane i użytkowane źródło ciepła na paliwa stałe o klasie niższej niż 5 klasa według normy przenoszącej normę europejską EN 303-5.
Po zakończeniu jednego przedsięwzięcia można złożyć wniosek na kolejne. Należy jednak pamiętać, że w przypadku zrealizowania przedsięwzięcia z kompleksową termomodernizacją w ramach danego wniosku o dofinansowanie, złożenie kolejnego wniosku o dofinansowanie nie jest możliwe.
Zgodnie z regulaminem obowiązującym na dzień złożenia wniosku Wnioskodawca ma prawo do jednokrotnej korekty wniosku bez wezwania wfośigw w zakresie zmiany zawartych w złożonym wniosku danych.
Dodatkowo, korekta wniosku może być złożona na wezwanie wfośigw.
Należy jednak zwrócić uwagę, że nie ma to wpływu na warunki naboru. Wnioski o dofinansowanie złożone przed dniem 3 stycznia 2023 roku rozpatrywane będą na podstawie Programu i pozostałych dokumentów programowych i wzorów w brzmieniu obowiązującym na dzień złożenia wniosku.
Tak, w przypadku niewykonywania kompleksowej termomodernizacji jest możliwość skorzystania z dofinansowania dla przedsięwzięć „bez kompleksowej termomodernizacji”. W takich przypadkach nie ma obowiązku wykonania audytu energetycznego, jednak poziom dofinansowania dla takich przedsięwzięć jest niższy niż dla przedsięwzięć z kompleksową termomodernizacją.
Wymóg dotyczący kwalifikowalności kosztów netto w dotacjach udzielanych w ramach Programu „Czyste Powietrze” wynika z wymogów Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Z tych środków program ma być finansowany.
Podniesienie intensywności dofinansowania przedsięwzięcia (dla wszystkich Beneficjentów, a dla Beneficjentów części 3) Programu do maksymalnie 100% kosztów kwalifikowanych) rekompensuje w dużym stopniu konieczność wyłączenia z kosztów kwalifikowanych podatku od towarów i usług (VAT).
Ulga termomodernizacyjna umożliwia odliczenie wydatków, które nie zostały sfinansowanie (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi (beneficjentowi) w jakiejkolwiek formie. W związku z powyższym co do zasady VAT może zostać odpisany w ramach ulgi termomodernizacyjnej.
Jednak szczegółowe informacje dotyczące korzystania z ulgi termomodernizacyjnej dostępne są na stronie Ministerstwa Finansów https://www.podatki.gov.pl/pit/ulgi-odliczenia-i-zwolnienia/ulga-termomodernizacyjna/
Jeżeli otrzymał Pan dofinansowanie i zostało ono wypłacone na zakres z poprzedniego wniosku, może Pan złożyć kolejny wniosek na inny zakres (inne koszty kwalifikowane) np. na docieplenie innej przegrody, wentylację mechaniczną z odzyskiem ciepłą, wymianę okien, wymianę drzwi. Warunkiem złożenia kolejnego wniosku jest zakończenie realizacji poprzedniej umowy oraz wypłata całej należnej dotacji.
Do wniosku o płatność dołączany jest przygotowany przez audytora dokument podsumowujący audyt energetyczny. Beneficjent musi mieć w swoim posiadaniu oryginalny kompletny audyt energetyczny, który będzie mógł udostępnić w przypadku kontroli przewidzianych w ramach Programu. Audyt tak jak pozostałe dokumenty związane z uzyskanym dofinansowaniem należy przechowywać do czasu zakończenia okresu trwałości przedsięwzięcia, który wynosi 5 lat od jego zakończenia.
Powodem wprowadzenia tej zmiany w Programie jest chęć dotowania nowych źródeł ciepła o jak najniższej emisji pyłów do powietrza. Obecnie bardzo wielu producentów (w tym polskich) oferuje już kotły na pellet drzewny czy zgazowujące drewno o obniżonej emisyjności cząstek stałych, co pokazuje liczba tego typu kotłów umieszczonych na liście zielonych urządzeń i materiałów ZUM (https://lista-zum.ios.edu.pl/). Ta zmiana w programie przyczyni się do poprawy jakości powietrza, ale będzie też motywowała producentów do produkcji kotłów o niższej emisyjności i wyższej sprawności.
W chwili obecnej przygotowywany jest nowy kalkulator dotacji. Udostępniony zostanie najprawdopodobniej jeszcze w pierwszym kwartale 2023.
Obecnie na stronie www z kalkulatorem dotacji umieszczona jest informacja.
„Uprzejmie informujemy, że w związku z uruchomieniem w dniu 3 stycznia 2023 nowej wersji programu „Czyste Powietrze” przygotowujemy obecnie nową wersję kalkulatora dotacji, która uwzględni wszystkie wprowadzone zmiany. Kalkulator dostępny aktualnie jest przeznaczony dla wniosków o dofinansowanie złożonych przed tym dniem. Kalkulator znajduje się pod adresem: https://czystepowietrze.gov.pl/kalkulator-dotacji/”
Dotyczy tylko Części 1) Programu
Zasady określenia dochodu rocznego w przypadku rozliczania wspólnego z małżonkiem nie uległy zmianie. Należy wpisać kwotę z pozycji PIT „Podstawa obliczania podatku” (w przypadku wspólnego rozliczenia rocznego Wnioskodawcy pozycja ta uwzględnia połowę wspólnego dochodu)
Kategoria z załącznika 2/2a/2b Instalacja centralnego ogrzewania oraz instalacja ciepłej wody użytkowej zawiera następujące uszczegółowienia:
„Zakup/montaż materiałów instalacyjnych i urządzeń wchodzących w skład instalacji centralnego ogrzewania (w tym kolektorów słonecznych będących elementem hybrydowego systemu ogrzewania z nowym źródłem ciepła), wykonanie równoważenia hydraulicznego instalacji grzewczej.
Zakup/montaż materiałów instalacyjnych i urządzeń wchodzących w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej (w tym kolektorów słonecznych i pomp ciepła do ciepłej wody użytkowej).”
Kategorie z załącznika 2/2a/2b dotyczące źródeł ciepła uszczegóławiają, że w ramach zakupu danego źródła ciepła do kosztów kwalifikowanych może być zaliczany zbiornik akumulacyjny/buforowy oraz zbiornik cwu.
Zbiornik akumulacyjny/buforowy oraz zbiornik cwu jest kwalifikowany do dofinansowania w ramach kategorii źródło ciepła, szczególnie w przypadku przedsięwzięć, w ramach których nie jest wykonywana modernizacja instalacji centralnego ogrzewania oraz instalacja ciepłej wody użytkowej. Zapisy z Programu nie ograniczają możliwości kwalifikowania zbiornika akumulacyjnego/buforowego oraz zbiornika cwu w kategorii „instalacja centralnego ogrzewania oraz instalacja ciepłej wody użytkowej”.
W ramach zakupu/montażu materiałów instalacyjnych i urządzeń wchodzących w skład instalacji centralnego ogrzewania i ciepłej wody użytkowej kwalifikowane do dofinansowania mogą być następujące elementy:
– w przypadku instalacji grzewczej bez zbiornika akumulacyjnego/buforowego – instalacja od sprzęgła hydraulicznego/grupy pompowej/zestawu mieszającego włącznie, do odbiorników, odbiorniki (grzejniki, ogrzewanie podłogowe z wylewką), powrót(w tym, jeśli dotyczy, kolektory słoneczne będące elementem hybrydowego systemu ogrzewania z nowym źródłem ciepła),
– § w przypadku instalacji grzewczej ze zbiornikiem akumulacyjnym/buforowym – instalacja od wyjścia ze zbiornika ciepła do odbiorników, odbiorniki (grzejniki, ogrzewanie podłogowe z wylewką), powrót do zbiornika (w tym, jeśli dotyczy, kolektory słoneczne będące elementem hybrydowego systemu ogrzewania z nowym źródłem ciepła)
– instalacja cwu – (zbiornik cwu oraz instalacja od wyjścia z zasobnika cwu do punktów poboru, powrót do zasobnika cwu, obieg cyrkulacyjny, instalacja kolektorów słonecznych i pompy ciepła do ciepłej wody użytkowej)
– równoważenie hydrauliczne – sprzęgło hydrauliczne oraz zawory równoważące
– regulacja temperatury – głowice i zawory termostatyczne, elektroniczne regulatory pokojowe
Zestaw definiowany jest zgodnie z „Rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) nr 811/2013 z dnia 18 lutego 2013 r. uzupełniającym dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/30/UE w odniesieniu do etykiet efektywności energetycznej dla ogrzewaczy pomieszczeń, ogrzewaczy wielofunkcyjnych, zestawów zawierających ogrzewacz pomieszczeń, regulator temperatury i urządzenie słoneczne oraz zestawów zawierających ogrzewacz wielofunkcyjny, regulator temperatury i urządzenie słoneczne”. Zgodnie z ww. rozporządzeniem zestaw składa się z co najmniej jednego ogrzewacza pomieszczeń/ogrzewacza wielofunkcyjnego w połączeniu z co najmniej jednym regulatorem temperatury lub co najmniej jednym urządzeniem słonecznym. Dostawca wprowadzający do obrotu lub użytkowania ww. zestawy zobowiązany jest m.in. do dostarczenia dla takiego zestawu etykiety zawierającej klasę efektywności energetycznej zestawu oraz karty produktu.
Za spełnienie wymogu wskazanego w załączniku nr 2/2a/2b do Programu priorytetowego „Czyste powietrze” uznane zostanie spełnienie przez zestaw (zgodnie z danymi umieszczonymi na etykiecie energetycznej zestawu) minimalnej klasy efektywności energetycznej wymaganej dla danego rodzaju źródła, przy jednoczesnym zachowaniu wymogu spełnienia przez zestaw klasy co najmniej o jedną klasę wyżej niż wspomagane źródło ciepła.
Czy dofinansowaniu podlegają teraz jedynie wysokotemperaturowe pompy ciepła? W jaki sposób dokonywana jest taka klasyfikacja, jeśli nie definiuje jej producent? Czy w związku z tym pojawi się jakaś lista dotowanych urządzeń?
W programie dotowane są pompy (powietrze/woda lub gruntowe pompy ciepła) o odpowiedniej klasie energetycznej (zgodnie z wymaganiami technicznymi wskazanymi w załączniku 2/2a/2b do Programu priorytetowego „Czyste powietrze”) wyznaczanej w temperaturze zasilania 55°C.
W programie nie dotuje się pomp niskotemperaturowych (powietrze/woda lub gruntowych pomp ciepła), czyli takich urządzeń, które są niedostosowane technicznie do efektywnej pracy dla temperatur 55°C lub wyższych. Pompy niskotemperaturowe mają na etykiecie energetycznej wyznaczoną klasę energetyczną wyłącznie dla temperatury zasilania 35°C.
Przykłady dopuszczalnych do dofinansowania pomp ciepła znajdują się na liście zielonych urządzeń i materiałów (LISTA ZUM), znajdującej się pod adresem: https://lista-zum.ios.edu.pl/. Jest to lista poglądowa – nie ma obowiązku zainstalowania urządzeń z tej listy. Wybierając urządzenie z listy ZUM beneficjent ma pewność, że jest ono dotowane w ramach Programu „Czyste Powietrze”.
Tak, aby otrzymać dotację na przedsięwzięcie z kompleksową termomodernizacją należy zrealizować w całości wybrany wariant z audytu energetycznego. Wskazany w audycie energetycznym wariant do realizacji ma gwarantować osiągnięcie co najmniej jednego z dwóch wskazanych w Programie wskaźników kompleksowej termomodernizacji:
– zmniejszenie zapotrzebowania na energię użytkową do 80 kWh/(m2*rok)
– zmniejszenie zapotrzebowania na energię użytkową o minimum 40%.
Uwaga: kolejne pytania i odpowiedzi będą przygotowywane i załączane sukcesywnie.